Bokföra kundförlust – Så konterar du en obetald faktura

Ibland händer det att en kund inte betalar sin faktura. Då måste företaget bokföra detta som en kundförlust. Det finns två typer av kundförluster:

Här går vi igenom hur du bokför en kundförlust korrekt.


Bokföra befarad kundförlust

Om du misstänker att en kund inte kommer att betala, men det ännu inte är bekräftat, bokförs det som en befarad kundförlust. Momsen ska fortfarande redovisas eftersom intäkten inte är avskriven.

Exempel: En kund har en obetald faktura på 12 500 kr (10 000 kr exkl. moms).

Konto Kontonamn Debet Kredit
6352 Befarade kundförluster 10 000
1519 Nedskrivning av kundfordringar 10 000

Här flyttas beloppet från 1510 Kundfordringar till 1519 Nedskrivning av kundfordringar, men momsen påverkas inte.


Bokföra konstaterad kundförlust

Om det är fastställt att fakturan inte kommer att betalas, exempelvis vid en konkurs, bokförs det som en konstaterad kundförlust. Här får företaget även justera momsredovisningen.

Exempel: Kunden kan inte betala sin faktura på 12 500 kr (10 000 kr exkl. moms).

Konto Kontonamn Debet Kredit
6351 Konstaterade kundförluster 10 000
2611 Utgående moms 25 % 2 500
1510 Kundfordringar 12 500

Här återförs momsen eftersom företaget inte har fått betalt.


Om kunden betalar efter att ha varit avskriven

Om en kund som tidigare klassats som en konstaterad kundförlust ändå betalar fakturan i efterhand, bokförs det som en intäkt.

Konto Kontonamn Debet Kredit
1930 Bankkonto 12 500
6351 Konstaterade kundförluster 10 000
2611 Utgående moms 25 % 2 500

Beloppet återförs och bokförs som en intäkt igen.


Viktigt att tänka på

Vill du lära dig mer om bokföring? Läs även vår guide om bokföra kundfordringar och bokföra dröjsmålsränta.